Kaikoura, Hanmer Springs, Picton

7 maart 2017 - Picton, Nieuw-Zeeland

Dag 28: Toen we vanochtend opstonden weer een stralendblauwe lucht. Afscheid van Sandra en Richard genomen. Zij wilden het schiereiland nog wat meer verkennen en naar Christchurch. Wij zijn van Akaroa naar Kaikoura gereden. Dit was best een pittige rit van bijna 4 uur. In de laatste 40 km kwamen we allerlei restverschijnselen van de recente aardbeving van eind vorig jaar tegen: omleidingen, wegverzakkingen, gebogen vangrails, weggeslagen weggedeeltes. Best heftig om te zien. De weg was verder goed berijdbaar. Noordelijk van Kaikoura is de weg nog afgesloten. We moeten van de week met een omweg naar Picton rijden waar de veerboot vertrekt.
We staan op Peketa beach holiday park, met uitzicht op de stille oceaan. Prachtig! Enige nadeel zijn de vele kleine mugjes. Vanmiddag eerst naar het Walvis observatie centrum gereden om te kijken wanneer we eventueel een trip konden boeken om walvissen te kijken. Tot eind van de week volgeboekt!! We staan nu op een reserve lijst. Daarna Kaikoura even in geweest, en naar het Kaikoura peninsula. Daar met een verrekijker de zee afgetuurd. Chris is er van overtuigd een kleine walvis gezien te hebben. Ik zag wel wat zwemmen, maar kon het niet als zodanig identificeren. Dag 29 : Vanmorgen vroeg op: Twee pogingen gedaan om op de boot te komen, maar niet gelukt. Jammer, maar we gaan verder.. Via de road nr 70 richting Hanmer Springs. Heftig om te zien hoeveel schade de aardbeving van 2016 heeft aan gebracht. Op tientallen plekken zijn ze met de weg bezig, hele stukken berg ingestort, bruggen beschadigd etc. Hele stukken mogen we maar 30-50 km/uur. Deze weg is in ieder geval weer open! Hanmer Springs is leuk, en bekend om zijn hot springs. Vanmiddag in de thermal pools &; spa doorgebracht. Heerlijk genieten in het mooie zwembad en de warme baden! We staan op een mooie camping vlakbij het centrum. Dag 30: Grijze lucht vandaag en lichte regen, zoals voorspeld. We moeten vandaag 364 km overbruggen om in Picton te komen, waar we morgenochtend de Ferry nemen om weer naar het Noorder eiland te gaan. We gingen via Murchison en Blenheim naar Picton. Er werd weer op vele plekken aan de weg gewerkt. In Murchison even koffie gedronken en even de benen strekken. Daarna bij St, Arnaud even van de weg af naar lake Rotoiti. Mooi daar, grote alen zwemmen daar in het water. Jammer genoeg ook veel zandvliegen, dus in de camper geluncht. Vervolgens via Blenheim naar Picton gereden. Staan nu op een campervan park in het centrum, vlakbij de ferry terminals.

1. Grietje en Auke:
    5 maart 2017
    Dus de wegen even geschijden , gelukkig dat je niet in zo een aardbeving zit natuur geweld doe je niks tegen vermaak je nog maar even want de tijd gaat nu snel voorbij
    De groeten van Auke en Grietje